sobota, 31 sierpnia 2013

Dyniowe,zapiekane wstążki

Sezon dyniowy rozpoczęty ,już pojawiają się na targach warzywnych pomarańczowe kule i zachecaja do kupna i przyrządzania różnorodnych potraw.
Warto przypomnieć sobie jakie są właściwości odżywcze dyni -link Tu
Poniżej proponuję przepis na szybkie danie z dyni na obiad lub lekką kolację.


Dyniowe wstążki zapiekane

Dowolny kawałek dyni /użyłam dyni piżmowej/ obieramy i strugamy prosto na blachę ,obieraczką do warzyw.
Posypujemy ulubionymi ziołami i zapiekamy ok 20 min Po upieczeniu możemy posolić i skropić oliwą.Gotowe.


niedziela, 25 sierpnia 2013

Wegański krem z nerkowców i banana


Ten smaczny i zdrowy deser powstał przy okazji produkcji mleka z orzechów nerkowca.Orzechy zostały w pełni wykorzystane.

Krem orzechowo -bananowy

1 czubatą łyżkę odciśniętej masy orzechowej zmiksowałam z 1 bardzo dojrzałym bananem i 1 łyżką karobu .Dodałam też 3 morele żeby krem nie był zbyt mdły -i gotowe.


Mleko z nerkowców
1/2 szkl orzechów namoczyłam na 3 godz. w letniej wodzie,odcedziłam ,zalałam 1 szkl świeżej,przegotowanej wody i miksowałam kilka minut.Powstałą masę odcisnęłam przez podwójną gazę i jeszcze raz zmiksowałam wiórki z następną szkl wody.
Otrzymałam ok 1/2 l mleka.Można dodać więcej wody wtedy mleko jest mniej esencjonalne.
To, co mi zostało na gazie użyłam do kremu.

Tak przygotowane mleko dodaję do ugotowanej owsianki lub do kaszy jaglanej na śniadanie.
Smacznego !

piątek, 23 sierpnia 2013

Mus z jarmużu i jabłek

Na początek powtórka informacji nt. właściwości odżywczych jarmużu:

Jarmuż -odmiana botaniczna kapusty .Wartości odżywcze wg wikipedii:

Jarmuż jest uważany za bardzo pożywne warzywo zawierające silne przeciwutleniacze i właściwości przeciwzapalne. Jest bogatym źródłem witaminy K, witaminy C, karotenoidów (β-karotenu, luteiny, zeaksantyny), a także wapnia. Podobnie jak brokuły i inne warzywa kapustowate zawiera sulforafan, związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe. Jarmuż jest również doskonałym źródłem żelaza
To bardzo dekoracyjne i zdrowe warzywo liściaste pojawiło się w tym sezonie wyjątkowo wcześnie.Kupiłam pęk jarmużu na dzisiejszym targu warzywnym od pani która sama go uprawia
.
Do tej pory jadłam te zielone liście jak szpinak a więc podduszone na oliwie z czosnkiem lub pod postacią pasty do chleba.Ale jak widać powyżej takie bogactwo witamin i innych korzystnych dla zdrowia związków, że najlepiej jeść jarmuż na surowo.
Z okazji zabawy z nowym blenderem zrobiłam mus z jarmużu i tegorocznych pachnących jabłek.
Miał być koktajl ale wyszło bardzo gęsto  więc jest mus, najważniejsze że na surowo
Jestem mile zaskoczona smakiem -było pysznie i zdrowo!

Mus z jarmużu i jabłek /porcja na 1 osobę/

spora garść pokrojonych liści bez głównego nerwu,2 średnie jabłka /tegoroczne/ ze skórką pokrojone na kawałki  -wszystko zblendować i zajadać.
Smacznego!

wtorek, 20 sierpnia 2013

Jeszcze jedna pasta -z bobu i pieczonej papryki

Sezon na bób w pełni,na targowisku można kupić bardzo świeży,wyłuskany na poczekaniu -nawet!
Trudno nie skorzystać z takiego dobrodziejstwa.
Dzisiaj kolejna pasta ,właśnie z bobu i z mojej ulubionej opiekanej papryki w czosnkowej oliwie.
Polecam to smaczne smarowidło do chleba!



Pasta z bobu i papryki

Składniki:1 szkl.ugotowanego i obranego bobu,1 papryka opiekana i obrana ze skórki,1 łyżka oliwy z 1 ząbkiem czosnku,sól do smaku.

Składniki zblendować na gładką masę i doprawić do smaku.

Przepis na paprykę opiekaną Tutaj -warto mieć zawsze w lodówce tak przyrządzoną paprykę ,przydaje się do wielu potraw lub po prostu na kanapkę .Często jak nie chce mi się robić czegoś do chleba ,to opiekam kromkę i zajadam właśnie z taką papryką -pycha.

Gdyby ktoś zastanawiał się co to za listki na talerzu?Jest to odmiana gruboliściastej mięty -bardzo aromatyczna ale naparu z niej jeszcze nie robiłam.