czwartek, 21 marca 2013

Fenkuł zapiekany w pikantnym oleju

Fenkuł -koper włoski  dostępny w dobrze zaopatrzonych sklepach warzywnych jednak jest dosyć drogi .
:
Wartości odżywcze:
Fenkuł jest bardzo zdrowy, ma niską zawartość energetyczną i przy tym wysoką ilość witaminy A
i C oraz potasu, sodu, wapnia, magnezu i fosforu. Warzywo zawiera silne przeciwutleniacze, zaś wysoka zawartość witaminy C neutralizuje wolne rodniki i ma działanie wspomagające układ odpornościowy. Dodatkowo fenkuł zawiera potas i błonnik.
informacja pochodzi ze strony Zdrowie w naturze
Jadłam kiedyś fenkuł zapiekany pod beszamelem ,ale nie smakował mi ,był trochę mdły.
Dzisiaj proponuję koper włoski zapiekany w lekko pikantnym oleju.
 
 
Składniki:1 bulwa kopru włoskiego,2 łyżki dobrego oleju lub oliwy,szczypta przyprawy harissa /domowej roboty/lub ostrej papryczki w proszku
Wykonanie:fenkuł umyć ,odciąć wystające łodygi z koperkiem ,koperek zachować dla dekoracji
z bulwy zdjąć pierwszą warstwę z reguły jest dosyć gruba ,pozostałą część pokroić wzdłuż,zalać wrzątkiem o obgotować 10 min,odsączyć
ułożyć w naczyniu do zapiekania i s kropić olejem przyprawionym harisą i solą,zapiekać 20 min
 
Drugi przepis na wykorzystanie zewnętrznej warstwy fenkuła, którą odłozyliśmy.
 
 
Gruby liść fenkuła scieramy na tarce o dużych oczkach,rozgrzewamy olej i dusimy ok 15 min,dodajemy pomidor bez skórki i pokrojony w kostkę,dusimy jeszcze chwilę ,doprawiamy wg uznania i mamy smaczną jarzynkę do obiadu lub do pieczywa.
 
Smacznego!

czwartek, 14 marca 2013

Budyń marchewkowy

Pyszny ,słodki budyń ze zwykłej marchewki.Przepis na ten wspaniały deser znalazłam na blogu Jadłonomia.zajrzyjcie tam koniecznie ,znajdziecie wiele ciekawych przepisów.




 
Składniki:1 duża marchewka,1,5 szkl mleka roślinnego /u mnie owsiane/,1 łyżka syropu imbirowego lub innego np z agawy,1 łyżka mąki ziemniaczanej,1 łyżeczka soku z cytryny,1 łyżeczka skórki z pomarańczy.

Wykonanie:marchewkę obieramy i scieramy na dużych oczkach lub drobno kroimy,zalewamy mlekiem roślinnym,dodajemy syrop,skórkę pomarańczową i gotujemy do miękkości ok 20 min -miksujemy na gładko.
W 1/3 szkl zimnej wody rozpuszczamy mąkę ziemniaczaną i wlewamy do zmiksowanej marchewki,chwilę jeszcze gotujemy ciągle mieszając aż zgęstnieje.Dodajemy sok z cytryny dla przełamania słodyczy.
Przekładamy do zimnej salaterki.
Smacznego!


                                                                                      
 
 

czwartek, 7 marca 2013

Pulpety z soczewicy w bulionie porowym


Pulpety z soczewicy gotowane w bulionie porowym

Składniki:1 szkl. suchej soczewicy czerwonej lub zielonej
                 1 bułka pełnoziarnista wielkości kajzerki
                  1 jajko od/ zielononóżek/
                   1 łyżka cebuli suszonej
                   2 łyżki płatków drożdżowych /niekoniecznie/
                   1 łyżeczka suchych dróżdży
                    bulion warzywny
                    10 cm pora
                    woda do namoczenia bułki

Wykonanie:suchą soczewicę zmielić na mączkę w młynku do kawy
                   bułkę namoczyć w ciepłej wodzie i lekko odcisnąć
                   połączyć 6 pierwszych składników i zmiksować ,jeśli masa będzie za sucha dodać trochę
                   wody,doprawić solą i pieprzem
                   zagotować bulion ,dodać pokrojony w krążki por i wrzucać na wrzątek kulki uformowane
                   z masy soczewicowej
                   gotować 20min
                  bulion można zagęścić mąką ,wtedy otrzymamy sos do pulpetów

Smacznego!