czwartek, 7 lutego 2013

Kartacze na sposób wegetariański

Cytuję za wikipedią:
Kartacz, także cepeliny (biał. Цэпеліны) i kołduny – potrawa regionalna bardzo popularna w północno-wschodniej Polsce. Jest to elipsowaty albo kulisty produkt regionalny składający się wewnątrz z przyprawionego mięsa mielonego (np. czosnkiem), a na zewnątrz z masy ziemniaczanej lub mączno-ziemniaczanej. Zamiast mięsa spotyka się również inne wypełnienia, takie jak np. grzyby lub kapusta kiszona, a nawet ser.
Potrawę najczęściej można spotkać na stołach w domach Suwalszczyzny i Podlasia oraz w barach letnich kurortów, takich jak np. Augustów.
Odpowiednikiem kartacza na Litwie są cepeliny (także nazywane didžkukuliai).

Ja proponuję wersję wegetariańską kartaczy,dla miłośników różnych klusek jest to nielada przysmak.



Kartacze z wegetariańskim farszem.

Ciasto ziemniaczane:

6 średnich ziemniaków ugotowałam i rozgniotłam na pure,3 też średnie ziemniaki obrałam i starłam na tarce o najdrobniejszych oczkach,odcisnęłam b. dokładnie na gęstym sitku zachowując sok.
Obie masy połączyłąm dodając skrobię która osiadła na dnie ziemniaczanego soku,oraz 2 pełne łyżki mąki ziemniaczanej.Dokładnie wyrobiłam ciasto -jeśli jest zbyt rzadkie należy dodać łyżkę mąki pszennej.

Farsz:
6 większych pieczarek,1 cebula,garść kapusty kiszonej  /wykorzystałam resztkę kapusty pekińskiej kiszonej /przepis wkrótce/.olej,sól,pieprz lub inne ulubione przyprawy do pieczarek.
Pieczarki starłam na dużych oczkach ,połączyłam z posiekaną cebulą i kapustą i dusiłam ok 10 min na oleju /do odparowania powstałego płynu/
Teraz bierzemy garść ciasta /mokrymi rękoma/ spłaszczamy na gruby  placek i nakładamy na środek farsz,zlepiamy i formujemy owalny kluch.
Wrzucamy na wrzącą wodę i gotujemy ok 10 min od wypłynięcia.Podajemy z cebulką zeszkloną na oleju.Gotowe
Smacznego.

3 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Smakują jeszcze lepiej niż wyglądają:)
    Dzień wcześniej trafiłem w Łomży na klasyczne, podlaskie kartacze (oczywiście niewegetariańskie).
    O wegetariańskich niestety tam nie słyszeli

    OdpowiedzUsuń